Valitettavasti ryhmäkokojen kategorisella pienentämisellä ei ole vaikutusta oppimistuloksiin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että suomalaisten kansainvälisesti jo ennestään pienten luokkakokojen pienentämisen vaikutus oppilaan menestymiseen ei ole ilmeinen. Keskimääräisen luokkakoon pienentäminen on kallis toimenpide, opetuskustannusten muodostaessa noin 60 prosenttia kunnallisen peruskoulutuksen kustannuksista (Kirjavainen 1991), ja siitä saatavat hyödyt vallitsevassa tilanteessa keskimääräisen oppilaan kannalta ovat vähintääkin kyseenalaiset.
Näin kirjoittaa Jaakko Ojala pro gradu tutkielmansa tiivistelmässä.
Asiasta Nykypäivään kirjoitti Tuomas Nurmela. Kirjoitus löytyy hänen blogistaan täältä.
*Tulosten mukaan luokkakooltaan tavanomaisten (luokassa 20-25 oppilasta) suomalaisten yhdeksännen luokan lukutaidon opetuksen luokkien luokkakoon pienentäminen ei vaikuta luokissa opiskelevien oppilaiden oppimistuloksiin merkittävästi, jos muutoksen jälkeenkin oppilaan luokkakoko säilyy vaihteluvälillä 15-25 oppilasta luokkaa kohden.
No comments:
Post a Comment